14 In het project BV6 worden de nieuwe ICT basisvoorzieningen voor medewerkers van de OU ontwikkeld. De Open Universiteit rondde recent de pilot BV6 af, waaraan ongeveer 50 van onze medewerkers hebben deelgenomen. Naar aanleiding van de pilot starten we in 2013 met de vervanging van de ICT basisvoorzieningen. We beginnen met het uitrollen van laptops voor het WP en tegelijkertijd wordt de ontwikkeling en uitbreiding van de virtuele BV6 voorzieningen voor het OBP opgestart. ICTS legt in 2013 een basis voor BV6 tekst: Fred Zimny beeld: Aline van Hoof In de pilot BV6 is onderzocht in hoeverre virtualisatie geschikt is om die nieuwe basisvoorzieningen te leveren. Een van de conclusies was dat op dit moment met virtualisatie nog niet kan worden voldaan aan de behoeften van het WP. In deelproject BV6-Laptop krijgt het WP daarom nieuwe laptops. Een andere conclusie was dat, na aanpassing en uitbreiding van de in de pilot geleverde diensten, virtualisatie wel aan de behoeften van het OBP kan voldoen. In deelproject BV6-TC wordt de gevirtualiseerde dienstverlening aangepast en uitgebreid, waarna het OBP met geschikte clients wordt uitgerust om daar gebruik van te kunnen maken. Een gesprek met de projectleiders: Hilde Janssen en Guido Rovers Wat zijn de gebruikerservaringen in de pilot? Guido: ‘De doelstelling van de pilot was om een antwoord te krijgen op de vraag in welke mate de aangeboden basisvoorzieningen BV6 het werk van de OU-medewerker ondersteunen. We hebben middels de enquête terugkoppeling gekregen op deze pilot. Zonder de gehele enquête punt voor punt te behandelen, kunnen we er drie zaken uitlichten. Deelnemende collega’s waren in het algemeen aangenaam verrast over de performance van de aangeboden applicaties en over de volledigheid van de basisvoorzieningen. Zij vonden het een gemis dat ze zelf geen applicaties kon installeren en dat niet alle concernapplicaties beschikbaar waren. Deze kritiek hadden we verwacht, want er was bewust voor gekozen om medewerkers niet in staat te stellen zelf applicaties te installeren. Ook leek het ons niet verstandig om voor een pilot grote investeringen te doen in het geschikt maken van alle concernapplicaties. Dat gebeurt pas als er definitief voor virtualisatie is gekozen. Tenslotte was men tevreden over het gebruik van de OU Appstore, deze is te vergelijken met de bekende Apple Appstore waarin straks de OU Apps (Spil, Blackboard, Mindmanager, Synergy etc.) te vinden zijn. Buiten de enquête kregen we van enkele medewerkers de vraag of de BV6 voorzieningen na de pilot niet beschikbaar konden blijven. De nieuwe werkwijze bleek voor hen erg handig. Het verzoek kon helaas niet worden gehonoreerd, omdat de tijdelijke licenties voor de pilot inmiddels waren opgezegd. ’ Hilde: ‘Een ander punt van kritiek, dat ons via Yammer bereikte, is dat de OU traag is in het volgen van de releases/versies van software als Windows en Office. Een van de redenen is de hoeveelheid werk die gepaard gaat met het ontwikkelen en uitrollen van een nieuwe release over alle OU-werkplekken. Voor de BV6-Laptop verandert er op dit gebied niets. De inspanning voor upgrades blijft onveranderd groot. Het is mogelijk om regelmatig nieuwe versies uit te rollen, maar dat is zeer arbeidsintensief. Het is de keuze van de organisatie of er geïnvesteerd moet worden in resources om regelmatig updates uit te voeren.’ Pagina 13
Pagina 15Scoor meer met een web winkel in uw weekbladen. Velen gingen u voor en publiceerden presentaties online.
Werkwijzer december 2012 Lees publicatie 10Home