Hilde Janssen en Guido Rovers met de nieuwe laptops en Thin Client. Guido: ‘Bij desktopvirtualisatie wordt de update eenmalig uitgevoerd, aan de backoffice-kant. Alle BV6-TC gebruikers krijgen dan tegelijkertijd de beschikking over de nieuwe software. In BV6-TC is het dus minder arbeidsintensief om regelmatig upgrades uit te voeren. Op termijn zal dit concept ook voor de laptops beschikbaar zijn.’ Wanneer zijn we klaar om uit te rollen? Hilde: ‘We rollen gefaseerd uit en BV6-Laptop start in het eerste kwartaal van 2013. Het WP krijgt een laptop met Windows 7 en Office 2010, een 23 inch beeldscherm en een docking-station. De softwaredistributie vindt hier nog plaats middels de applicatiefaciliteit. Tevens heeft men de mogelijkheid om zelf applicaties te installeren. Op dit moment lopen de gesprekken met de faculteiten afdelingen voor de inventarisatie. We streven om nog in 2012 de inkooplogistiek af te ronden.’ Guido: ‘Randvoorwaarde om BV6-TC te kunnen gebruiken is dat je beschikt over een netwerkverbinding. Het is de bedoeling om het virtualisatieconcept ook toe te passen voor de Multi-Functionele Studiecentra-Werkplekken, de zogenaamde MFSW’s. Deze zijn echter nog niet getest in BV6-TC. Het virtualisatieconcept zou de functionaliteit van de MFSW‘s perfect kunnen invullen en het beheer zou daarmee een stuk makkelijker worden.’ Hoe gaan we om met de apparatuur die vervangen wordt? Hilde: ‘Vervangen desk- en laptops zullen naar een opkoper gaan.’ Mobiel werken houdt tegenwoordig ook in Bring Your Own Device (BYOD). Hoe staat het daarmee? Hilde: ‘Dit is geen onderdeel van de BV6-Laptop uitrol. De gedachte achter BV6-Laptop is om op iets langere termijn het plaats- en tijdonafhankelijk werken, het Nieuwe Werken, breder te ondersteunen binnen de OU. De ontwikkeling van desktopvirtualisatie maakt het wel gemakkelijker om medewerkers in staat stellen om de OU-applicaties op niet OU-apparatuur (BYOD) te gebruiken. De keuze hiervoor ligt bij de organisatie en niet bij ICTS.’ Hoe worden medewerkers meegenomen in de opzet en planning? Hilde: ‘We werken met een contactpersoon per faculteit of afdeling en stemmen met hen af over opzet, inhoud en planning. En straks ook over de concrete uitrolplanning van BV6.’ Guido: ‘We houden de medewerkers via de project website op Intranet, Yammer of Werkwijzer op de hoogte van onze vorderingen. Zo voorkomen we dat collega’s het gevoel krijgen dat er niets gebeurt. Het is belangrijk om zorgvuldig te werk te gaan en een oplossing te bieden waar de OU de komende jaren nog veel profijt van kan hebben. Dit kan enkel met een goede en weloverwogen basis en deze willen we in 2013 gaan leggen.’ Pagina 14
Pagina 16Interactieve online catalogus, deze krant of archief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie converteren van web onderwijscatalogussen.
Werkwijzer december 2012 Lees publicatie 10Home