9 Waren er ook externe partijen bij betrokken? ‘De cursus is ontwikkeld in samenwerking met GGZ aanbieders op gebied van e-mental health waaronder Virenze Internettherapie en Stichting Korrelatie die chathulpverlening biedt. Daardoor heeft de cursus een perfecte aansluiting met de praktijk. Ook wordt een cursus altijd door externe referenten beoordeeld.’ Wat hebben jullie opgestoken van (inter)nationale collega’s? ‘Op de congressen hebben we ons netwerk uitgebreid. Hierdoor hebben we een bezoek kunnen brengen aan het Online Therapy Institute in Schotland. Nederland blijkt voorop te lopen in de e-mental health ontwikkeling. Op het gebied van ethiek en wetgeving rondom e-mental health is er nog niet veel geregeld. In Groot-Brittanië wordt er meer aandacht besteed aan ethische en juridische aspecten van online hulpverlening.’ Wat verwachten jullie van deze cursus? ‘Het onderwerp spreekt velen bijzonder aan. Naast onze eigen opleidingsstudenten zijn ook psychologen uit het werkveld geïnteresseerd in deze innovatieve ontwikkelingen. De cursus is dan ook als losse module te bestellen.’ Wat is van belang bij de ontwikkeling van een cursus? ‘Het is belangrijk om congressen te bezoeken en te netwerken. Veel organisaties zijn graag bereid om samen te werken of mee te denken bij cursusontwikkeling. Op deze manier is een nauwe aansluiting met de praktijk gegarandeerd. Een andere tip is om de losse verkoop van cursussen meer te promoten met behulp van sociale media. Vaak wordt dit luik van PR uit het oog verloren bij de ontwikkeling van een cursus, wat erg jammer is. Het is juist belangrijk om cursussen zoals deze onder de aandacht te brengen bij een breder publiek. Wij hebben een kleinschalige campagne gevoerd met behulp van sociale media. Dit lijkt zijn vruchten af te werpen, want sinds de lancering van de cursus hebben zich al meer dan 50 studenten ingeschreven!’ Computer-Based Training-project vordert goed tekst: Arthur Pechtold In de afgelopen maanden is er afscheid genomen van het vertrouwde SYS-systeem en zijn er nieuwe itembanken en examens in productie genomen. Van bijna 80 cursussen worden examens nu digitaal afgenomen. Het analyseren van examens en itembanken en het produceren van coachingrapporten verloopt zonder problemen. Er is hard gewerkt door het Problem Solving Team, dat voor het CBT-project is opgericht. Er zijn oplossingen in QMP bedacht voor tentamens multiple choice en open vragen, maar ook voor tentamens met een (uitgebreide) casus in combinatie met open vragen. CBT-Helpdesk Om de kans op een calamiteit en de gevolgen hiervan zoveel mogelijk te beperken, is er een calamiteitenprocedure ontwikkeld en een CBT-Helpdesk opgericht. Verder is er een uitbreiding van het Service Window overeengekomen met de externe partij die de hosting en het technisch beheer van het CBT-systeem verzorgt. De OU is nu ook tijdens de avonduren en ‘s zaterdags verzekerd van technische ondersteuning. De CBT-Helpdesk is via een noodnummer bereikbaar voor alle studiecentra, ook buiten kantoortijden. De Helpdesk wordt gebeld bij opstartproblemen of storingen tijdens tentamens. De medewerkers van TenC lossen het probleem zo snel mogelijk op in overleg met de externe hostingpartij en ICTS-collega’s. Lukt dit niet binnen vijftien minuten, dan worden er noodtentamens ingezet en worden alle studiecentra geïnformeerd. In de calamiteitenprocedure zijn instructies en communicatierichtlijnen opgenomen voor de studiecentra en de TenC-medewerkers. Voor het oplossen van het probleem, maar ook voor het informeren van het management en de Commissie voor de examens. Failover syteem De afgelopen weken is er een failover systeem geïmplementeerd in combinatie met een load balancing oplossing: in plaats van één (summatieve) productieserver, zijn er nu drie geïnstalleerd. Bij uitval van een server nemen de overgebleven servers online de taken over. Het tentamen wordt niet onderbroken en de student merkt niets van een storing. Een bijkomend voordeel van deze oplossing is een verdubbeling van het aantal gelijktijdige toetsafnames. Naar verwachting wordt eind 2011 een datacenter failover oplossing geïnstalleerd. Bij een calamiteit in een datacenter, zoals in januari dit jaar het geval was, is er een uitwijkmogelijkheid naar een datacenter op een andere locatie. Door deze maatregelen beschikken we over een hoge continuïteitsgarantie van de QMP-omgeving. Onze leverancier garandeert een beschikbaarheid van 99,9%, na implementatie van een extra datacenter. Dit betekent dat het systeem maar enkele uren per jaar down mag zijn. Volgende fase CBT-project De komende maanden wordt gewerkt aan een oplossing om bijzondere doelgroepen ook met CBI-tentamens te laten werken. Liefst op een eigen laptop, maar door zoveel mogelijk gebruik te maken van de standaardfunctionaliteiten van het systeem. De start is gemaakt met het selecteren en implementeren van een bijeenkomst over planningssysteem en om de logistiek van de vele tentamenopdrachten te verbeteren met geautomatiseerde hulpmiddelen. Pagina 8

Pagina 10

Heeft u een club blad, z-mags of e-folders? Gebruik Online Touch: folder digitaal uitgeven.

Werkwijzer september 2011 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication