8 Het projectteam v.l.n.r. SasKia Wouters, Viviane Thewissen (projectleider), Nicole Gunther en Nele Jacobs. Aansluiten op de praktijk met de mastercursus e-mental health tekst: Viviane Thewissen beeld: Chris Peeters Studenten uit de klinische master kunnen sinds 1 juli 2011 deelnemen aan de nieuwe mastercursus E-mental health-interventies. E-mental health is het gebruik van ICT, met name internettechnologie, om de geestelijke gezondheid en geestelijke gezondheidszorg (GGZ) te ondersteunen of verbeteren. Een projectteam bij Psychologie heeft gezorgd voor de totstandkoming van deze cursus. Wat houdt e-mental health in? ‘Onze cursus richt zich primair op het gebruik van ICT bij preventie, behandeling en (na)zorg van psychische klachten. E-mental health wordt zeer divers binnen deze zorgketen ingezet. Denk bijvoorbeeld aan diagnostiek en behandeling van depressies of eetproblemen via het internet. De cliënt heeft hierbij op afstand contact met zijn behandelaar, via e-mail of chat. Een ander voorbeeld van een e-mental health toepassing is virtual reality exposure therapie. Hierbij wordt men met een 3D-bril blootgesteld aan bepaalde beelden, zoals extreme hoogtes bij de behandeling van hoogtevrees.’ Waar komt het idee voor de cursus vandaan? ‘De reguliere GGZ bereikt momenteel slechts een klein deel van het totaal aantal personen met psychische klachten. E-mental health-interventies kunnen hulp toegankelijker maken en zo nieuwe doelgroepen bereiken. E-mental health zal steeds meer zijn plaats verwerven binnen de GGZ. Psychologen zullen voor een deel ook preventie, behandeling en (na)zorg aanbieden door middel van e-mental health toepassingen. Het onderwijs zal hierbij moeten aansluiten.’ Wie zijn er betrokken bij de ontwikkeling? ‘Het team maakt een projectplan waarin de inhoud, leerdoelen en didactisch ontwerp van een cursus wordt vastgelegd. Het plan wordt daarna besproken in de curriculumcommissie en in de facultaire opleidingscommissie waarin ook studenten vertegenwoordigd zijn. Op deze manier wordt de inbedding van de cursus in het curriculum en de kwaliteitsbewaking gegarandeerd. Ook diensten als redactie, ICT ondersteuning, medewerkers Audiovisuele technieken en rechtenverwerving spelen een belangrijke rol bij het tot stand komen van een cursus.’ Pagina 7
Pagina 9Heeft u een handleiding, blue berry of e-sportbladen? Gebruik Online Touch: maandblad online bladerbaar uitgeven.
Werkwijzer september 2011 Lees publicatie 10Home