10 In het najaar staat een campagne zakelijke markt gepland vanuit afdeling MCenS. De OU maakt een begin om ook bestaande opleidingen in-company aan te bieden of maatwerkopleidingen te verzorgen voor bedrijfsleven, zorg en overheid. Een werkplan voor de zakelijke markt beoogt in de komende maanden instrumenten te ontwikkelen. Het eerste doel is om het klantmanagement voor de deelmarkten overheid, zorg en zakelijke dienstverlening vorm te geven. Een dubbelinterview in SC Amsterdam met twee direct betrokkenen Hannie Steinbusch-Vandeberg, (OSC) en Theo Ribbink, (INF) over hoe zij de markt en de klanten zien. Investeren in relaties tekst: Fred Zimny beeld: Chris Peeters Hannie, in je LinkedIn-profiel zeg je over jezelf dat je informatie geeft aan bedrijven en instellingen over opleidingsmogelijkheden voor hun medewerkers op HBO en WO-niveau. Leg eens even uit? ‘Ik leg contacten met instellingen en bedrijven om hen te informeren over ons als mogelijke opleidingspartner. Met toenemende fusies en reorganisaties is het in deze tijden belangrijk goed opgeleid en gespecialiseerd personeel te hebben. Met minder personeel het werk beter doen. Onze mogelijkheden om medewerkers op een flexibele manier op een hoger niveau te brengen of te specialiseren zijn te weinig bekend. Ik streef ernaar om een duurzame relatie met de klant op te bouwen.’ Theo, in jouw LinkedIn-profiel staat: Ik sta opgesteld voor de commerciële activiteiten van de OU. Wat betekent dit? ‘Mijn opdracht is om tweede en derde geldstroom inkomsten te genereren voor OU in de breedste zin des woords. Ik leg actief contacten met interessante bedrijven en organisaties. Veel organisaties blijken ons niet te kennen als een instelling die actief contact zoekt. Bij een kennismaking komt ter sprake waar men mee bezig is. Het is vooral interessant om te weten wat men doet voor het professionaliseren van personeel. Een commerciële rol is niet alleen extern gericht. Een accountmanager is van nature een opportunist en ziet altijd kansen. echter niet de accountmanager maar faculteiten en bedrijfsvoering bepalen wat de instelling wil, mag en kan. Denk aan de inzet van studiecentra voor de Libelle Academy. Die mogelijkheid wordt gesignaleerd en de instelling besluit de kans te grijpen. Ik zeg altijd: ‘‘een deal verkoop je één keer buiten de deur en wel twee of drie keer binnen de deur’’. Na de verkoop regisseert de accountmanager de voortgang van het interne proces. Een gouden regel voor een accountmanager? Verkoop nooit iets wat niet gedekt wordt door degene die uiteindelijk het werk moet doen of verantwoordelijk is voor de uitvoering. Dus de faculteit of elders binnen de OU’. Hannie Steinbusch-Vandeberg, accountmanager Pagina 9

Pagina 11

Voor tijdschriften, online relatiemagazines en lesmateriaal zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw publicaties.

Werkwijzer september 2011 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication