8 M ANA GEMENT WE TENSCHAPPEN ‘Waarmee kunnen wij je helpen?’ tekst: Peter Nederlof en Imi Lau Beeld: Monique Vossen Van juli tot en met augustus bellen verschillende docenten van MW hun studenten op. In eerste instantie willen we onze studenten beter ondersteunen tijdens hun studie, eventuele specifieke problemen - bijvoorbeeld met de stof - oplossen en zo onze dienstverlening verbeteren. De realiteit is echter ook dat we ons in toenemende mate zorgen maken over de dalende afzet van MW-modules. Het belangrijkste doel is om de doorstroom van MW-studenten te kunnen vergroten. De belactie is als pilot opgezet, maar is bedoeld om ook structureel meer contactmomenten met studenten in te voeren binnen de faculteit. Belangrijkste vraag De belangrijkste vraag die we de studenten stellen tijdens zo’n telefoongesprek is ‘Waarmee kunnen wij je helpen?’ We proberen mogelijke knelpunten te achterhalen en deze samen op te lossen, zodat zij succesvoller studeren. Met de belactie willen we de afstand tussen docent en student verkleinen en tevens de binding met de OU versterken. Klanten behouden Ten aanzien van onze afzet spelen een aantal ontwikkelingen. Globaal zien we dat in de afgelopen jaren de belangstelling voor MW-producten redelijk stabiel is. Een aantal ontwikkelingen baren ons zorgen. Zo is de instroom de afgelopen jaren licht teruggelopen. Ook hapert de doorstroom. Het is juist deze laatste ontwikkeling die we met deze actie willen stoppen, omdat we hier op korte termijn de grootste positieve effecten van verwachten. Tegelijk wordt er ook extern (met name vanuit de politiek) steeds meer nadruk gelegd op studierendement. Ook onze financiering is deels afhankelijk gesteld van het aantal bachelor- en mastergetuigschriften. Ook dat maakt doorstroom belangrijker, omdat we meer studenten succesvol naar een diploma moeten leiden. Passend profiel Met deze belactie richten we ons specifiek op studenten die dreigen uit te stromen. Een voorbeeld: een Rotterdamse studente heeft al 25,8 studiepunten van de bacheloropleiding Bedrijfskunde gehaald. Ze heeft nog vijf niet-afgeronde cursussen in huis, waaronder HRM en Kwaliteitsmanagement. Voor HRM heeft zij nog geen tentamen gedaan, maar voor Kwaliteitsmanagement zijn al twee tentamenpogingen gedaan. Deze studente heeft nog ruim een maand tentamenrechten. Inhoudelijke hulp van de docente Kwaliteitsmanagement lijkt hier als geroepen te komen. Daarnaast wordt de studente geholpen met een studiestrategie om de overige cursussen succesvol af te ronden. Een tentamenpakket is hier een gunstige optie, maar ook de timing van de aanschaf daarvan is van belang. We moeten proactiever en structureel contact met onze studenten zoeken om ze gericht te kunnen ondersteunen. Gerard Mertens Van hetzelfde laken? De belactie van de docenten is niet hetzelfde als ons bachelormentoraat, maar het is een aanvulling daarop. Het mentoraat is namelijk gericht op studenten die bij hun inschrijving aangeven de wobacheloropleiding Bedrijfskunde te volgen. Ervaren docenten of onderwijsadviseurs coachen deze studenen bij hun manier van studeren. Bij inhoudelijke problemen worden de betreffende docenten ingeschakeld. Daarnaast hebben veel studenten bij aanvang van hun studie geen intentie om een opleiding te volgen, of zij vergeten simpelweg deze optie aan te vinken Omdat het verhogen van de doorstroom op lange termijn meer activiteiten vereist, werken MW en MCenS structureel samen in een werkgroep. De samenstelling van de groep wijzigt per activiteit op basis van benodigde expertise. Pagina 7

Pagina 9

Scoor meer met een e-commerce shop in uw clubmagazines. Velen gingen u voor en publiceerden archief online.

Werkwijzer september 2012 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication