6 In september start de faculteit Psychologie in samenwerking met Marketing, communicatie en sales (MCenS) en Intake, onderwijsondersteuning en diplomering (IOD) met een conversiepilot. Om de conversie van websitebezoek naar aankoop te verhogen, zetten we een aantal psychologiestudenten gedurende een ‘eye-OPENers’ campagne in als ambassadeurs. Er is ook een groep vraagbaakstudenten die belangstellenden en studenten voorlichten over studeren bij de OU. Deze campagne loopt tot en met half november. Daarnaast introduceren we voor belangstellenden systematisch opeenvolgende contactmomenten om de conversie te verhogen. Studenten als conversieverhogers tekst: ClAudia Schutter Peer to peer Normaal gesproken informeren we onze studenten en belangstellenden door middel van onze website en studiefolders over de mogelijkheden bij de OU. Maar hoe past zo’n afstandsstudie praktisch gezien in je eigen leven? Aan waardevolle praktijkervaringen is behoefte en bij wie kun je nu beter terecht dan bij onze eigen studenten? eye-OPENers 146 van onze psychologiestudenten wilden graag voor het ambassadeurschap in aanmerking komen. Op basis van het marketingprofiel (persona) van de gemiddelde psychologiestudent aan de OU zijn uiteindelijk zeven studenten en topsporter Kaj Hendriks (roeien) gekozen voor de rol van eye-OPENer. Van de overige studenten neemt een deel de rol van vraagbaakstudent voor haar rekening. Alle ingeschakelde studenten hebben één of meer cursussen afgerond, zodat zij een voldoende brede basis hebben om hun praktische ervaringen te delen. Op Facebook houden ze bij wat hun ervaringen en studieresultaten zijn. Via Facebook kan iedere belangstellende vragen stellen aan een eyeOPENer. Ook de vraagbaakstudenten leveren een bijdrage in de beantwoording van deze vragen. Praktijkervaringen verschaffen veel informatie en zijn doorgaans een goede motivatie voor een (vervolg) aankoop. Conversiedashboard Parallel aan de eye-OPENers campagne monitoren we via een conversiedashboard alle belangstellenden die folders aanvragen of een cursusbestelling doen. Tijdens de campagne nemen faculteitsmedewerkers of de onderwijsadviseurs bij IOD een aantal keren contact op met de potentiële klant. Het dashboard geeft aan wanneer deze gemaild of gebeld moet worden. We attenderen de belangstellende bijvoorbeeld op aansluitende cursussen of opleidingen en proberen te stimuleren tot een aankoop. Maandelijks kunnen we zien hoeveel de conversie is toegenomen. Parallel hieraan werken we ook aan studenten die een bepaalde cursus kopen: zij worden in de pilot gevolgd en komen in aanraking met onze medewerkers. Structureel invoeren In het voorjaar van 2013 gaan we de resultaten van de eye-OPENers campagne evalueren. Is de conversie hoger dan in een voorgaande periode? Hebben de contactmomenten daaraan een bijdrage geleverd? Hoe ervaren belangstellenden de ‘zorg’ door studenten en medewerkers? Zorgt het dashboard ervoor dat we beter inzicht krijgen in de afhandeling van klantvragen? Als deze resultaten positief zijn, kan het gebruik van het conversiedashboard tijdens een campagne een optie zijn voor meer faculteiten. Pagina 5
Pagina 7Heeft u een lesboek, page gangster of digi catalogi? Gebruik Online Touch: tijdschrift online plaatsen.
Werkwijzer september 2012 Lees publicatie 11Home