6 Lerarenuniversiteit bevordert betere taal- en rekenles tekst: Marion de Bie beeld: Aline van Hoof Op woensdagmiddag zijn sinds oktober regelmatig groepjes leraren basisonderwijs te vinden in Pretoria en Milton Keynes. De leraren volgen de cursus Begrijpend lezen of Rekenen aan de Lerarenuniversiteit. Gedurende het traject staat de inhoud plus het zogenaamde opbrengstgericht werken centraal, dat wil zeggen dat de lessen zo veel mogelijk worden afgestemd op de vorderingen en resultaten van individuele leerlingen. Maatwerk met Innovo Innovo is een katholieke stichting voor primair en speciaal onderwijs in Zuid- en Midden-Limburg waarbij 58 scholen zijn aangesloten (in totaal 11.000 leerlingen en 1200 medewerkers). In oktober is onder de noemer van de Lerarenuniversiteit een lange termijn project gestart om tientallen leerkrachten te professionaliseren. Projectleiders van dit traject zijn Vérénice Hermans en Henk Münstermann, zij ontwikkelden het traject in samenspraak met de afdeling Onderwijs en Identiteit van Innovo. Een panel van leraren van Innovo beoordeelde het traject deze zomer zeer positief. De beide cursussen zijn in samenwerking met experts in reken- en taalonderwijs samengesteld, de bijeenkomsten worden eveneens gezamenlijk uitgevoerd. Vérénice Hermans: ’Opbrengstgericht werken geeft leerkrachten meer inzicht in wat de leerling tot nu toe gedaan of gemist heeft en wat extra aandacht vraagt. Bereik ik het gewenste resultaat? Wat werkt wel en wat niet? Het onderzoeken en analyseren hiervan vraagt specifieke competenties van leraren.’ Kerntaak van de Lerarenuniversiteit is het ontwikkelen en uitvoeren van vakinhoudelijke en vakdidactische professionaliseringstrajecten voor leraren gericht op onderwijs en schoolontwikkelingsprocessen in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en mbo. De Lerarenuniversiteit onderzoekt daarnaast de wijze waarop professionaliseringstrajecten voor leraren kunnen bijdragen aan het leren van leraren, leerlingen, scholen en hun bestuurders en hoe professionalisering effectiever en toegankelijker kan worden gemaakt. De wetenschappelijke resultaten die aan de bijscholing ten grondslag liggen zorgen er bovendien voor dat de leerkrachten een bredere en diepere taalen rekenkennis krijgen. De inhoudelijke inzichten zijn in de maatwerk modules gerelateerd aan onderdelen als kennis van toetsen, onderwijs ontwerpen en differentiatie in de klas. Van startbekwaam naar vakbekwaam en verder, meer excellente meesters voor de klas Het traject Taal en Rekenen Naast de bijeenkomsten staat de speciaal ontwikkelde digitale leeromgeving centraal. In deze omgeving werken de leerkrachten zowel zelfstandig als met collega’s aan studietaken. Binnen het samenwerkend leren worden de deelnemers gestimuleerd elkaar te coachen met Video interactie. De uitwerking van de studietaken zijn direct te gebruiken om verbeteringen in de eigen klas door te voeren. Voor een deel van de leraren is dit traject de opstap naar verdere professionalisering. Opbrengstgericht werken Nu meer en meer door onderzoek bevestigd wordt dat de leraar maatgevend is voor de leervorderingen en leerresultaten van leerlingen, worden de eisen aan de vakbekwaamheid van leraren dringender en stringenter. Steeds vaker klinkt de roep om excellente meesters. Pagina 5

Pagina 7

Scoor meer met een e-commerce shop in uw tijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden catalogi online.

Werkwijzer december 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication