11 Collega’s van andere universiteiten zien en waarderen onze unieke bijdrage in het vakgebied Joop de Kraker negatieve weerslag hebben gehad op ons onderzoek, al moet ik de evaluatie van dit jaar nog doen. Wel hebben we ons dit jaar extra ingezet op moduleafzet en studierendement. Het laatste heeft absoluut extra diploma’s opgeleverd. ’ Mooie publiciteit rondom de eindscriptie van Sacha Kuijs … ‘Dat was wat! Trouw, NRC, De Volkskrant, Radio 5. We hadden Sacha licht grappend gevraagd of ze ervoor kon zorgen dat ze goed bereikbaar was. We vroegen ons af waar al die belangstelling vandaan kwam, maar het antwoord is logisch. Het gaat over wereldbeelden, dus over de media zelf! Wel was het interessant om te zien hoe de verschillende media er toch allemaal wat anders hebben uitgepikt. Ik vond dat Sacha vooral het radio-interview heel goed gedaan heeft, al was ze zelf wat kritisch. Het was spannend, maar het ging goed en we zijn blij met alle aandacht. ’ Hoe heeft haar werk bijgedragen aan het facultaire onderzoek? ‘Een collega en ik kwamen op internet een stuk tegen over gezondheid en klimaatveranderingen. De reacties op het stuk waren heel sceptisch en direct. Ik zie het als een directe verbinding met de onderbuik van de samenleving. We kwamen op het idee om wereldbeelden te onderzoeken via internet in plaats van de gebruikelijke publieksenquêtes. Sacha heeft dat onderzocht en heeft daarvoor 3500 online reacties doorgeploegd en verwerkt. Dan kom je tot een verrassend andere indeling in stereotiepe wereldbeelden. Dat is bruikbaar en belangrijk voor onze toekomstverkenningen, maar ook het onderzoek Leren. We willen weten wat voor perspectief mensen hebben op milieuproblemen en hoe dat perspectief verandert. Hoe kunnen de milieuproblemen zich ontwikkelen, hoe kijken mensen er tegenaan en wat voor gevolgen heeft dat voor beleid en toekomst?’ Nog hartenkreten? ‘In het onderwijs gaan we over naar meer begeleiding, het OUX-model. Dat lukt tot nu toe goed en er is relatief veel belangstelling voor vanuit onze studenten. Maar dat vraagt meteen meer van ons als begeleiders. Natuurlijk willen we dat meer mensen de eindstreep halen, maar het is wel echt een uitdaging om deze verandering rond te breien, terwijl ook meer gevraagd wordt op andere gebieden! En wat onderzoek en valorisatie betreft: als je in onderzoek wilt groeien, kun je extern financiering binnenhalen. Omdat we dan rekening moeten houden met externe doelstellingen, maken we synergie met valorisatie weer moeilijker op gebieden als innovatieve leeromgevingen, terwijl we daar bekend om staan. Dat zijn communicerende vaten en we kunnen niet alles tegelijk! En nogmaals, we willen dolgraag groeien in onderzoek, maar we hebben dan wel facilitatie en stimulans vanuit de organisatie nodig. ’ Pagina 10

Pagina 12

Scoor meer met een online winkel in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs catalogi online.

Werkwijzer december 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication