10 F A CULTEIT NW ‘Facilitatie nodig voor groei in onderzoek’ tekst: Imi Lau Beeld: Aline van Hoof 2012 is een roerig jaar voor faculteit Natuurwetenschappen. Mooi is de media-aandacht rondom scriptieprijswinnares Sacha Kuijs. Een pijnlijk moment was de presentatie van de eerste schetsen van de nieuwe OU: NW bleek er niet meer op te staan. Voorzitter van de facultaire onderzoekscommissie Joop de Kraker kijkt naar het onderzoek nu en blikt kritisch vooruit. Hoe ziet het huidige facultaire onderzoek eruit? ‘We zijn bij NW met een kleine groep en daarom streven we zoveel mogelijk naar synergie. Onze projecten moeten altijd wat opleveren voor onderwijs, producten voor anderen en waardevol onderzoek en publicaties. Ons facultair onderzoeksprogramma ‘kennisproductie voor een duurzame samenleving’ heeft drie aandachtsgebieden: verkennen, leren en sturen. Domein Leren is verbonden aan het OU-thema Life Long Learning. Bijzonder succesvol zijn onze EU Life Long Learning projecten, waarin multidisciplinaire en internationale samenwerking centraal staan. Een resultaat daarvan is het European Virtual Seminar. Met collega’s en studenten van twaalf verschillende Europese universiteiten werken we daarin aan casussen over duurzame ontwikkeling. Onderwijskundig zijn deze projecten heel interessant en daarom doen we ook onderzoek samen met CELSTEC, LOOK en de faculteit Psychologie. Zowel intern als extern leveren de EU-projecten bruikbare producten en veel stof op tot onderzoek en bijbehorende publicaties. ’ Onze rol tussen de andere universiteiten? ‘We zijn klein en dat betekent dat we altijd moeten samenwerken, je kunt geen eigen onderzoeksgebied claimen. Verkennen wordt door hoogleraar Carolien Kroeze getrokken en zo werken we ook met haar collega’s uit Wageningen samen. Sturen doen we in samenwerking met de Vrije Universiteit, trekker Dave Huitema is daar UHD. Het onderzoek Leren in relatie tot duurzame ontwikkeling en milieu is ons meest onderscheidende kenmerk, onze niche. Collega’s van andere universiteiten zien dat ook en waarderen onze unieke bijdrage in het vakgebied. Op het moment dat er consortia worden gevormd voor onderzoeksprogramma’s, dan moeten wij hierin herkenbaar zijn.’ Naar een duurzame samenleving leren verkennen sturen experimenteel natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe zie je de toekomst verder? ‘Ambities zijn lastig te formuleren; de toekomst is namelijk niet duidelijk. Tot nu toe is het onderzoek ondersteunend aan het onderwijs. Nu lijkt het erop dat onderzoek een veel zelfstandigere plek krijgt. Dan moeten we de bakens verzetten, meer samenwerken en ons onderzoek meer massa geven. Ik vind het een belangrijk punt dat dit wel gefaciliteerd en gestimuleerd wordt binnen de toekomstige organisatie, anders verandert er ook niets in het onderzoek. Wat we ook afspreken over prestatie-indicatoren, we moeten de organisatie écht anders inrichten om groei in onderzoek te bereiken. Tot nu toe hebben we weinig middelen gehad voor onderzoek. Dit omvat naast geld voor het onderzoek, ook de beloning voor de onderzoekers. ’ life long learning En als je terugblikt? ‘Vorig jaar hebben we een externe review gehad. Een commissie van hoogleraren heeft ons beoordeeld op ons Onderzoeksplan 2009-2012. We zijn positief beoordeeld op ons onderzoeksplan, de kwaliteit van de uitvoering van het onderzoek en de bijdrage van het onderzoek aan ons onderwijs. 2011 was een goed jaar, onze targets hebben we toen nagenoeg allemaal gehaald. Maar 2012 is erg turbulent gebleken, op een gegeven moment stond NW niet eens meer op het organogram van de nieuwe OU. Ik vrees dat deze ontwikkelingen een Pagina 9

Pagina 11

Voor edities, online tijdschriften en lesboeken zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw uitgaves.

Werkwijzer december 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication