12 Mogelijke studenten aan onze instellingen komen veelal binnen via www.ou.nl. Bij het bestellen of downloaden van informatiemateriaal kan een telefoonnummer worden opgegeven. Gebeurt dit, dan neemt de Open Universiteit contact op met de potentiële student. In het najaar wordt de aanpak voor onze WHW-producten verbeterd. Een gesprek met drie betrokkenen, Ab Kruk, hoofd studiecentrum, Ge Bouten-Arts en Ans Wassens-Oldenhuizing, allen werkzaam op het studiecentrum Nijmegen. Het belang van bellen met belangstellenden tekst: Fred Zimny Beeld: Chris Peeters Aandacht voor studenten en belangstellenden Ab, vanuit de studiecentra wordt nu extra aandacht geschonken aan studenten en aan belangstellenden? Ab: ‘Ja, onze medewerkers bellen sinds enige tijd belangstellenden op. Het gaat om mensen die via onze website informatie hebben aangevraagd. Die belangstellende is hOpelijk een toekomstige nieuwe OU-student, zeker nu erg belangrijk dus. ’ Gé: ‘Natuurlijk besteden we op de studiecentra altijd veel aandacht aan studenten en belangstellenden. Het is toch min of meer onze hoofdtaak. Denk aan het geven van informatie via mail, telefoon en balie. Maar ook het afnemen van tentamens, de workshops en lezingen die plaatsvinden.’ Wat zijn de reacties van belangstellenden? Gé: ‘De reacties van de belangstellenden zijn, op een enkele na, zeer positief. Ze vinden het prettig dat er aandacht aan hen besteed wordt. ’ Leveren deze activiteiten commercieel succes op? Ab: ‘Ja, we weten dat er conversie is, maar in MAIS is dit helaas niet goed meetbaar. In de nabije toekomst kunnen we dit beter gaan monitoren.’ Ans: ‘Het is inderdaad altijd prettig als je weet of je inspanningen resultaat opleveren.’ Gé: ‘Nu merken we het alleen in het eigen studiecentrum als mensen naar aanleiding van een telefoongesprek komen.’ Uitrol bij alle Studiecentra We lazen in augustus op intranet dat de applicatie SuperOffice wordt uitgerold bij de studiecentra. Wat betekent dat nu voor de medewerkers? Ans: ‘Superoffice is een bestaand programma dat speciaal voor het nabellen werd aangepast. Dat biedt veel meer mogelijkheden dan het oude programma MAIS. We werken nu met de applicatie MAIS, wat staat voor MArketing Informatie Systeem. Dit programma levert ons de gegevens waarmee we aan de slag kunnen. Met Superoffice kunnen we ook selecties maken van belangstellenden. En belafspraken maken die we vervolgens in onze eigen agenda in Outlook terugzien.’ Ab: ‘We gaan werken met een gemotiveerd belteam, dat gezamenlijk onze nabelklus gaat klaren. De medewerkers, afkomstig uit de Studiecentra krijgen een training en uitleg over onder andere het nieuwe programma.’ Thuis gebeld worden op een tijdstip dat je niet schikt, is voor velen van ons een forse irritatiefactor. Hoe gaan jullie hiermee om? Gé: ‘Daar zijn we ons uiteraard van bewust. Onze eerste vraag is dan ook altijd of we op een geschikt tijdstip bellen. Als dat niet zo is, houden we het kort en vragen we of de belangstellende op een ander tijdstip teruggebeld wil worden.’ Ab: ‘Privacy is een groot goed voor een ieder. We bellen enkel die mensen die toestemming hebben verleend. De tijdstippen waarop we bellen zijn uiterst belangrijk en tja, onze startvraag is toch of het bellen gelegen komt. ’ In gesprek over onze potentiële studenten: v.l.n.r. Ans Wassens-Oldenhuizing, Gé Bouten-Arts en Ab Kruk. Ans: ‘We houden rekening met etenstijden en dergelijke en bellen in principe tussen 19.00 en 20.00 uur. Door onze werkwijze reageren de meeste mensen erg positief op onze telefoontjes. We worden vaak bedankt!’ Pagina 11
Pagina 13Interactieve e-archief, deze clubmagazine of flyer is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online publiceren van online rapporten.
Werkwijzer september 2012 Lees publicatie 11Home