4 De student meer centraal springlevend! tekst: Steven Schoevaart Het is een tijdje stil geweest rond het programma Student meer centraal (SMC). Niet omdat er niets meer gebeurde of zou moeten gebeuren, maar meer omdat organisatie en inbedding onderwerp van discussie was. Kort de geschiedenis In 2008 is het programma ingesteld om projecten uit te voeren gericht op verbetering van de service aan (aankomende) studenten. Een jaar later kwamen daar nog als doelen bij vergroting van studiesucces, studieplezier en tevredenheid met de studiekeuze en de zorg dat studenten de studie een goede plek kunnen geven in hun leven. De selectie en vormgeving van projecten doen we door middel van de SGA-aanpak, dat staat voor ‘small group activity’. De probleemstelling van projecten moet zodanig zijn dat een oplossing binnen enkele maanden mogelijk is. Het betrekken van direct betrokkenen bij de uitvoering van het project is belangrijk en zorgt voor draagvlak en acceptatie. SMc is in het najaar van 2010 door het projectteam en de decanen geëvalueerd Er is besloten de aanpak iets te wijzigen en SMC onderdeel van IPO te maken. De Raad van decanen is de opdrachtgever. Het platform kwaliteit, met daarin de onderwijscoördinatoren, medewerkers kwaliteitszorg van ondersteunende afdelingen en een aantal medewerkers van CELSTEC, fungeert als begeleidingsgroep, bespreekt de voortgang en overlegt over prioriteiten en aanpak. Start met nieuwe projecten De eerste stap in 2011 bestond uit het afhechten van de (resultaten van) de projecten uit 2010. Voor elk project waar nog punten openstonden is een actie gedefinieerd. Ondertussen is ook geïnventariseerd wat naar onze mening de topproblemen waren waar studenten tegenaan liepen. Deze problemen zijn voorgelegd aan het platform kwaliteit en aan de studentenraad en op basis daarvan zijn drie nieuwe projecten gedefinieerd. Vraag-antwoord-faciliteit op de website Samen met opleidingscoördinatoren en OSC is gekeken naar de vraag-antwoordsite op www.ou.nl. Belangrijkste nieuwe afspraken zijn dat er structureel overleg komt (een of twee keer per jaar) tussen faculteiten en OSC over de inhoud en vulling van de database. Er is nieuwe software aangeschaft die de zoekmogelijkheid verbetert. Nieuwe lP-brieven In samenwerking met de faculteiten en OSC is gekeken naar de inhoud en vormgeving van de brieven die met het cursusmateriaal meegaan. Aanvankelijk leek het erop dat nieuwe software prachtige mogelijkheden voor automatisering van dit proces kon bieden, maar helaas ontstond in dit traject enige vertraging. Daarom is ervoor gekozen het onderhoud in twee stappen te doen: Eind mei een eerste controle op inhoud (faculteiten) en vorm (MCenS) van de brieven. Daarna vanaf eind juni een tweede slag, waarbij het de bedoeling is dat per cursuspakket nog maar één brief overblijft, met daarin alle benodigde informatie. SMc komt naar je toe Voor het beter kunnen peilen van meningen van studenten zal het SMC-team vanaf komend najaar landelijke facultaire dagen bezoeken. De hoop is dat op deze manier nog veel verbeterpunten aan het licht zullen komen. Ook een ronde langs de studiecentra om te spreken met medewerkers zit in de planning. Pagina 3
Pagina 5Heeft u een vakblad, modern media of online lesmateriaal? Gebruik Online Touch: whitepaper online bladerbaar uitgeven.
Werkwijzer juli 2011 Lees publicatie 10Home