13 column D ’n s cri b ent Overhead OBP, het vet aan het lijf van de Open Universiteit of essentieel voor sturing en ondersteuning? Bij bezuinigingen en verdere optimalisatie kijken wij zowel naar het primaire proces als naar het proces van ondersteuning. Waarde en kosten zijn in kaart gebracht maar hebben we in onze analyse ook het managen van een uitgekiende balans tussen de waarde en de kosten van het primaire proces en de ondersteuning meegenomen? De beoordeling van OBP hangt in sterke mate af van haar bijdrage aan de realisatie van onze organisatiedoelen in combinatie met de waarde van de ondersteuning van de Open Universiteit. Het werkelijke verband tussen de productiviteit van het primaire proces en de omvang van de overhead blijft ongewis. Is dat wel eens in het algemeen becijferd of specifiek per onderdeel? Het gevoel is dat de discussies meer gaan over de positionering van de overhead: centraal of decentraal? Met dergelijke discussies verdwijnt evenwel een belangrijk facet uit zicht, namelijk het zorgvuldig organiseren van de wisselwerking tussen het OBP en de interne afnemers. Om dat efficiënt en effectief te kunnen doen moet de zogenoemde ‘interne markt’ goed en optimaal functioneren. De wijze van aansturing per OUonderdeel moet kloppen. De vraag die vervolgens opkomt is of de OU haar ‘overheadmanagers’ primair stuurt op kosten óf op het realiseren van doeleinden. Daarbij speelt ook of de doelen vakinhoudelijk, afdelingsspecifiek of organisatiebreed zijn. Een ding is zeker, een centrale aansturing gebaseerd op een zorgvuldige afstemming met gebruikers kan effectief en efficiënt zijn. Evident is dat er wel een eenduidig beeld en beleid moet zijn over de verantwoordelijkheden en het niveau van de dienstverlening van het OBP. Houdt het OBP scherp met aansturing die helder, duidelijk en niet te complex is. Om te voorkomen dat we noodzakelijk vet wegsnijden. Pagina 12

Pagina 14

Scoor meer met een online winkel in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden brochures online.

Werkwijzer juli 2011 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication