BER OEP ONDER DE L OEP Promovendus tekst: Anouk Lennaerts beeld: Kenji Hendriks Wie? Milou de Smet In dienst sinds? 1-2-2010 Ik krijg de beste ideeën voor mijn onderzoek ... A. in mijn vrije tijd B. tijdens een overleg met andere onderzoekers. Waar richt je onderzoek zich op? ‘Mijn onderzoek gaat over het gebruik van elektronische outline-tools voor het verbeteren van de schrijfvaardigheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs. We onderzoeken of leerlingen beter gestructureerde teksten schrijven en minder cognitieve belasting ervaren, wanneer zij voorafgaand aan het schrijven een tekstplan maken. Ze moeten dus eerst nadenken wat, alsook in welke volgorde hun ideeën in de uiteindelijke tekst moeten komen te staan. Zo’n tekstplan kan gemakkelijk opgesteld worden met een outlinetool. Op de website van studiecoach is ook een instructie te vinden van hoe je zo’n outline-tool kunt gebruiken. Uit onze eerste onderzoeken blijkt dat de tool leerlingen helpt bij het structureren van hun teksten en dat zij ook minder cognitieve belasting ervaren. Het is wel belangrijk om hier eerst een goede instructie bij te geven.’ Je hebt gewerkt in België. Is er verschil met werken in Nederland? ‘Bij de Universiteit Antwerpen was het de bedoeling dat je 5 dagen per week van 9 tot 5 op kantoor aanwezig was, terwijl het hier gebruikelijk is om 1 of 2 dagen per week thuis te werken. Ik vond dat er vooral een groot verschil was tussen studeren in Nederland of België. In Nederland moet je toch veel meer een eigen plan trekken, terwijl er in België best een stok achter de deur wordt gehouden. Het is iets schoolser en gedisciplineerder. Ook vind ik dat er in België veel minder sprake is van een ‘‘zesjescultuur’’ . De studenten werken daar heel erg hard en gaan allemaal voor een diploma met onderscheiding. ’ Wanneer is het einde van je onderzoek in zicht? ‘Mijn contract loopt nog tot juni 2013. Tot die tijd moet ik nog een laatste experiment uitvoeren. Dat hoop ik in oktober en november te kunnen doen en daarna moet ik nog heel veel schrijven aan artikelen en mijn proefschrift: natuurlijk met behulp van de outline-tool. ’ Wat gebeurt er met de outline-tool na juni 2013? ‘De outline-tool die wij gebruiken in ons onderzoek is een standaard functie binnen Microsoft Word. Deze is voor iedereen beschikbaar. echter, wij zullen uiteindelijk een instructie ontwikkelen voor docenten in het voortgezet onderwijs, die zij kunnen gebruiken om de outline-tool in hun onderwijs toe te passen. Wij hopen dus dat docenten deze instructie oppakken en de tool gaan gebruiken in het reguliere curriculum ter ondersteuning van de schrijfvaardigheid van leerlingen.’ 5612418 Pagina 15
Pagina 1Interactieve digi-vakblad, deze boek of jaarverslag is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van digi kranten.
Werkwijzer september 2012 Lees publicatie 11Home