7 De nieuwe webwinkel tekst: Rob Jeurissen beeld: Chris Peeters Binnen de OU wordt hard gewerkt aan het verder verbeteren van de digitale dienstverlening naar onze klanten: degenen die opleidingen of cursussen volgen. Eén van deze activiteiten is het inrichten van de nieuwe webwinkel. Deze zal geïntegreerd worden in de nieuwe website, zodat er visueel een uniforme omgeving ontstaat. wat willen we realiseren? We willen ervoor zorgen dat aan de klant op een eenduidige manier de gewenste service geleverd kan worden. Het gaat om het vinden en verstrekken van relevante studie informatie en het inschrijven voor een opleiding of cursus. En zodanig dat daarmee ook de hieraan gekoppelde interne processen, zoals studenten- en financiële administratie, zo efficiënt mogelijk uitgevoerd kunnen worden. waarom deze verandering? Op dit moment zijn website en webwinkel 2 verschillende omgevingen: visueel en technisch. Hierdoor kunnen we het gedrag van bezoekers aan onze site niet goed volgen en dus ook onvoldoende kunnen sturen. Daarnaast wordt de huidige technische omgeving niet meer ondersteund. Vernieuwing en integratie leiden ertoe dat er een verbeterde en duurzame oplossing ontstaat. wat is er gebeurd? Mensen vanuit alle geledingen van de OU zijn betrokken bij een vooronderzoek van informatiemanagement. Naar aanleiding hiervan zijn de eisen en wensen voor deze nieuwe webwinkel in kaart gebracht en is er een keuze gemaakt van de ict-componenten die de nieuwe duurzame oplossing realiseren. Van hieruit is een projectvoorstel opgesteld en kunnen we nu starten met de uitvoering. Hoe gaan we dat doen? Er zijn vele facetten die invloed hebben op de inrichting van de webwinkel. Of dit nu gaat over makkelijker kunnen zoeken binnen website en webwinkel, het meten van bezoek ten behoeve van marketing, verbetering van processen ten behoeve van niet WHW producten of de strikte regelgeving rondom WHW. Door deze verscheidenheid aan vraagstukken is besloten om het project in drie fasen uit te voeren in 2011-2012. Dit jaar zal de huidige webwinkel (gebouwd in de applicatie Enfinity) technisch vervangen worden door de nieuwe omgeving (Konakart). Voor de interne processen levert dit nog niet veel wijzigingen op. De aansluitingen naar andere applicaties voor de productinformatie (huidige applicatie Cupido) en de ondersteunende processen (huidige applicatie SPIL) zullen hierbij hersteld worden. Een belangrijke wijziging is ook dat alle productinformatie, dus ook de niet WHW producten in de huidige Cupido omgeving ontsloten zullen worden. Rond de jaarwisseling wordt de eerste winst vooral voor onze klanten behaald, omdat zij in een uniforme omgeving informatie op kunnen zoeken en zich inschrijven voor cursussen en opleidingen. In 2012 zal in het eerste half jaar ook Cupido vervangen worden door een duurzame oplossing. In de laatste fase wordt in de loop van het tweede kwartaal gestart met het stroomlijnen van de interne processen. Hierbij bekijken we welke processen via SPIL blijven lopen of het beste anders afgehandeld kunnen worden. Middels deze driefasen-aanpak zullen we in de komende 1,5 tot 2 jaren onze digitale dienstverlening naar de klanten verder verbeteren, waarmee we een solide basis hebben om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen. Potentiële klanten Bestedingen fase 1 Klant webwinkel fase 2 Ou org cupido Spil fase 3 faculteiten (OSc) Pagina 6

Pagina 8

Heeft u een onderwijs magazine, virtual paper of digitale verenigingsbladen? Gebruik Online Touch: lesmateriaal online bladerbaar maken.

Werkwijzer juli 2011 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication