2 In september 2011 start de Open Universiteit met hbo-opleidingen. Een daarvan is de NOH-Informatica opleiding. NOH staat voor Netwerk Open Hogeschool. NOH-Informatica is een hbo-deeltijdopleiding, die in samenwerking met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Fontys Hogescholen, De Haagse Hogeschool en de Hanzehogeschool Groningen wordt aangeboden. tekst: Karel Lemmen beeld: Chris Peeters NOH-Informatica De NOH-Informatica opleiding is vooral bedoeld voor mensen die al een baan in de ict-sector hebben en die zich verder willen kwalificeren; leven-lang-leerders. In de ict-sector is nog steeds een groot tekort aan hoger opgeleiden. Met de NOHInformatica opleiding willen OU en hogescholen een bijdrage leveren aan het terugdringen van het tekort. Dat is hard nodig, omdat komende jaren dat tekort alleen maar zal groeien en de uitstroom van gediplomeerden uit het initiële onderwijs te gering zal blijven. Een deel van de oplossing zal moeten komen uit de sector zelf, door het opleiden van zittend personeel. In de ict-sector werken meer dan 100.000 mensen die een diploma of werkervaring op mbo-niveau hebben. Een belangrijk deel daarvan wil en kan zich verder kwalificeren, maar dan moeten wel de deeltijdopleidingen daar beter op zijn ingericht. De NOH-I als oplossingsrichting voor de geschetste problematiek De Netwerk Open Hogeschool is bedoeld om het (bekostigd) hbo-deeltijd onderwijs beter geschikt te maken voor levenlang-leerders. De NOH-Informatica is de eerste opleiding die onder de NOH is ontwikkeld. Er wordt gewerkt met een Blended Learning leeromgeving. Het onderwijs is modulair en thematisch ingericht, er is de mogelijkheid om de werkplek in te zetten bij de studie, en er mag gestapeld worden wat tot meer flexibiliteit voor de student leidt. Naast theorie wordt er veel gewerkt aan opdrachten op grond van authentieke casuïstiek uit de praktijk. Al opgedane bedrijfservaring en bedrijfsopleidingen van studerende professionals kunnen worden ingebracht, waardoor het resterende studiepad van een student kan worden verkort. Inbreng van ervaring wordt onder verantwoordelijkheid van de examencommissie zorgvuldig getoetst op basis van een portfolio en een assessment. Door de opbouw uit relatief op zichzelf staande themasemesters sluit de NOH-I opleiding aan bij de beroepservaring van de studenten en kan hiermee naar verwachting een beduidend hoger studierendement gerealiseerd worden dan de doorsnee (deeltijd)opleiding. Tekst De inhoud en vorm van de opleiding De opleiding is opgedeeld in twee fasen van ieder 120 EC: een gemeenschappelijke fase met een gedegen basis in ontwikkeling en beheer van IT-toepassingen en -systemen, en een ‘differentiatiefase’ met specialisatie in beheer òf ontwikkeling (de afstudeerrichtingen). De twee fasen zijn opgebouwd uit vier modules: drie themasemesters en een stage. Elk thema heeft een omvang van 30 EC en bestaat uit theorie en toepassingen. De casuïstiek in de thema’s wordt ontleend aan de praktijk van de studerende professional. Een passende werkomgeving is van groot belang om de studie te kunnen volgen. Alvorens in te schrijven vindt eerst een intakescan en -gesprek plaats om vast te stellen of de potentiële kandidaat op het juiste niveau instapt in de opleiding en beschikt over een relevante werkomgeving in de ict. Het intakegesprek leidt tot een dringend advies. Ook wordt er gekeken of er vrijstelling verleend kan worden voor (delen van) een thema of de opleiding. De afronding van een themasemester leidt tot een OU-certificaat. Het bachelordiploma wordt door de OU verleend na afronding van in totaal vijf themasemesters, twee stagesemesters en een afstudeersemester. Elektronische leeromgeving Virtual Classroom Portfolio Lecture Capturing Online evaluatie Samenwerking Moodle Elluminate ConnectICuT diverse Moodle, Olé Elluminate, social software Figuur 1: Leeromgeving is meer dan ∑ tools Tekst Pagina 1
Pagina 3Scoor meer met een online shop in uw catalogi. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaven online.
Werkwijzer juli 2011 Lees publicatie 10Home