10 Als we de krant lezen of als we een discussie met een collega voeren bij de koffieautomaat. Wij leren iedere dag en overal mobiel. Onze nieuwe ervaringen verbinden we met onze omgeving en kennis. Om toegang te krijgen tot informatie hebben wij meer en meer digitale mogelijkheden ter beschikking. Smartboards en tabletop computers bieden de mogelijkheid groepsgewijs grote databestanden en multimedia in het onderwijs te gebruiken. Smartphones zijn geschikt om overal toegang tot relevante informatie te hebben. Mobiel leren: ‘Dat doe ik iedere dag’ tekst: Marcus Specht beeld: Coen Voogd In onderzoek naar mobiel leren worden verschillende definities gegeven van wat mobiel leren is. In eerste instantie denken mensen bij mobiel leren vaak aan een telefoon, maar bij de wetenschappelijke definities is het veel belangrijker dat de lerende of de leraar mobiel is. In nieuwe ontwikkelingen wordt er ook vaak niet alleen naar het gebruik van mobieltjes of smartphones gekeken, maar ook naar de ‘orchestration’ van allerlei soorten technologie. We gebruiken smartphones, tablet computers en smartboards in verschillende situaties en voor verschillende activiteiten. Bij ‘ubiquitous learning’ wordt het belangrijk dat mensen overal toegang hebben naar content, services, en begeleiding. Mobiel leren wordt meer de ondersteuning van lerenden in een persoonlijk relevante en motiverende situatie. Dit bevordert de interesse en de motivatie. Niet alleen het ‘anywhere and anytime’ leren is relevant maar juist de koppeling van digitale ondersteuning bij het leren met een ‘real world experience’ zit in de kern van mobiel leren. Die koppeling van mobiele digitale technologie en de echte wereld gebeurt meestal met sensoren. Een GPS-sensor bijvoorbeeld kan de locatie van een gebruiker meten en de relevante informatie voor deze locatie filteren of bij iedere aantekening opslaan waar deze is gemaakt. Mobieltjes zijn een ‘Personal Learning Environment’: er zijn eindeloos veel apps voor smartphones en tablets. Van het meten van een afstand tot de berekening van complexe formules. Iedereen gebruikt zijn eigen set van apps en zo hebben we onze eigen ‘Personal Learning Environment’ bij de hand. Steeds meer apps slaan content op in de ‘cloud’ zodat we op die manier onze informatie op onze smartphone, ons tablet of ons smartboard kunnen gebruiken. Pagina 9
Pagina 11Voor uitgaven, online club bladen en relatiemagazines zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw sportbladen.
Werkwijzer juli 2011 Lees publicatie 10Home